Takmer 80 percent Európanov nakupuje online a nespája ich len pohodlie

Osem z desiatich ľudí vo vyspelom svete nakupuje online, hovorí nová štúdia. Nakupujú na internete, na počítačoch alebo telefónoch. Oproti roku 2000 ide o nárast až o 22 percent. Viac než polovica z nich si niečo kúpila aj prostredníctvom mobilného telefónu a 15 percent nakupovalo po kliknutí na odkaz na sociálnych sieťach.

Štúdia, z ktorej dáta vychádzajú, bola zameraná na zmapovanie, fluido aria condizionata, koľko obchodov sa uskutočňuje online, aké platformy sa na to využívajú, o čo je väčší záujem a hľadať odpovede, prečo tomu tak je. Prekvapujúcim zistením bolo, že rozhodujúcim motívom pre nakupovanie online nebolo len pohodlie. Hlavným motívom nebolo to, že zákazník nakúpi vďaka zopár kliknutiam, ale za najatraktívnejšie zákazníci považovali predovšetkým ceny. Na vysokej pozícii v rebríčku výhod uvádzali tiež možnosť uskutočniť okamžite prieskum o spokojnosti iných zákazníkov.

Nakupujeme všetko

Je zaujímavé mapovať ako sa správajú spotrebitelia v čase, keď stále viac obchodov skúša odstrániť prekážky, ktoré zákazníkom bránia v nakupovaní. Zákazníci nemajú čas nakupovať cez deň – tak im online obchody umožňujú nakupovať kedykoľvek. A nemusia pritom opustiť vlastný domov. Vieme si dokonca predstaviť, že množstvo obchodov sa uskutoční z pohodlia postele.

Nakupujeme všetko možné, počnúc od služieb cez predplatné časopisov až po najbežnejšie produkty dennej spotreby, nech už sú to predmety osobnej hygieny, potraviny, ale aj drahocenné šperky – miglior umidificatore. Niekto sa snaží nákupmi online ušetriť čas, iný zase šetrí peniaze. V oboch prípadoch hovoria ľudia o zásadných výhodách nakupovania online. A hoci je pravdou, že v celkovom objeme nákupov sa stále viac obchoduje v reálnom svete, biznis na internete stále rastie.

Online alebo v obchode?

Štatistické zistenie hovorí jasne v oblasti nášho rozhodovania: 65 percent zákazníkov tvrdí, že ak sú všetky parametre rovnaké – ide o ten istý výrobok za tú istú cenu – budú radšej nakupovať v kamennom obchode. To akoby naznačovalo, že stále radšej tovar vidíme naživo, podržíme si ho, vyskúšame. Jednoducho sa dá povedať, že dávame prednosť klasickému obchodu a internet dostane prednosť len vtedy, ak nám vie ponúknuť lepšiu cenu, kvalitnejší produkt, alebo máme obmedzenie, pre ktoré do kamenného obchodu ísť nemôžeme.

Samozrejme, ide o to, čo tvrdí zákazník. Neexistuje žiaľ prirodzená možnosť uskutočniť experiment, ktorý by to potvrdil. Ak by sme experiment uskutočnili, už vytvárame neprirodzené, umelé prostredie. Keď sa ale zameriame len na tie tvrdenia, zistíme, že percento tých, ktorí uvádzajú, že radšej nakupujú v kamenných obchodoch, výrazne klesá s tým, ako často nakupujú online. Inými slovami – čím viac skúseností s online nákupmi majú, tým menej dávajú prednosť kamennému obchodu.

Najčastejšie cena

Keď príde na to, kde sa ľudia rozhodnú nakupovať, je to často otázka ceny. Až 65 percent zákazníkov online uviedlo, že ak by potrebujú kúpiť konkrétny tovar, porovnajú ceny v kamenných obchodoch s cenami online a potom nakúpia tam, kde dostali lepšiu ponuku. Iba 21 percent uviedlo, že si kúpia tovar bez toho, aby skontrolovali online ceny pre porovnanie, a iba 14 percent uviedlo, že nakupujú on-line bez toho, aby skontrolovali maloobchodné ceny.

Zaujímavé je aj to, ako spotrebitelia odpovedali na otázky týkajúce sa faktorov, ktoré berú do úvahy, keď nakupujú niečo, čo ešte nikdy predtým nemali. V porovnaní s mnohými ďalšími faktormi je pohodlie, že môžu nakupovať bez toho, aby chodili do obchodu, niekde v dolnej časti zoznamu. Jednoducho pohodlie samé osebe nepovažujú za dôležité.